fbpx

Podstawy prowadzenia konta firmowego na Instagramie

26 czerwca, 2023
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Podstawy prowadzenia konta firmowego na Instagramie

Początkowo Instagram stanowił miejsce, w którym użytkownicy dzielili się ze swoimi znajomymi scenami ze swojego życia. Jednakże z czasem marketingowcy zauważyli potencjał w luźniejszych fotografiach i grafikach jako szansa dotarcia do różnicy grup klientów. Instagram oferuje coraz to więcej opcji i ulepszeń publikowanych treści, a charakterystyczne #hasztagi stały się nieodzownym elementem komunikacji w sieci. Instagram to także ponad miliard potencjalnych klientów - w tym artykule poznasz podstawy jak prowadzić konto firmowe na Instagramie.

Najważniejsze cechy Instagrama

W aplikacji Instagram główną rolę gra wizualny przekaz. Na tablicy Instagrama znacznie mają same grafiki, zdjęcia czy filmy, natomiast ich opisy mają podwójną rolę - narracyjną, która pogłębia zainteresowanie odbiorcy, oraz służy pozycjonowaniu, czyli sprawieniu, że większe grono użytkowników zobaczy nasz post. To są kluczowe cechy Instagrama, o których należy zawsze pamiętać. 

Jednocześnie Instagram to nie tylko kolejne narzędzie komunikacji umożliwiające szybkie przesyłanie zdjęć i wiadomości między użytkownikami. To nie tylko bank zdjęć, po którym nawigację umożliwiają chmury hashtagów. Obecnie na instagramie szczególnie popularne stają się relacje oraz rolki, czyli posty w formie wideo. Relacje to krótkie filmy, które pojawiają się po kliknięciu w zdjęcie profilowe, a znikają po 24 godzinach od opublikowania. Relacje na Instagramie to dla użytkowników to najszybszy sposób na wrzucenie aktualizacji “co tam u mnie”. Rolki natomiast to filmy, które niejednokrotnie są dłuższe, natomiast bardzo dynamiczne i precyzyjnie montowane, na przykład w rytm muzyki. Oba te formaty cieszą niezwykle dużą popularnością z racji na swoją elastyczność - mogą być śmieszne i dynamiczne, ale także czysto informacyjne o stonowanej formie.

Rodzaje postów na Instagramie

Instagram początkowo służył tylko i wyłącznie do publikowania zdjęć. Na przestrzeni lat jednak aplikacja znacznie się rozwinęła i obecnie umożliwia użytkownikom tworzenie bardziej zróżnicowanego contentu. Możemy go podzielić na 3 zasadnicze typy:

1. Zdjęcia i grafiki

Chociaż możliwe jest publikowanie różnych formatów, to najbardziej optymalnym jest kwadrat. To dzięki temu formatowi i konieczności odpowiedniego kadrowania zdjęć, Instagram stał się rozpoznawalną i popularną aplikacją.

Publikowanie kwadratowych zdjęć i grafik pozwala na tworzenie estetycznej i atrakcyjnej siatki publikacji, która odpowiednio zaplanowana przyciągnie nowych odbiorców.

2. Instagram Stories

Obecnie dobrze znane, a powstałe na skutek popularności innych aplikacji np. Snapchat. Relacje pojawiają się na górze aplikacji i można je obejrzeć poprzez kliknięcie w zdjęcie profilowe konkretnego profilu. Relacje kiedyś były niezwykle krótkie i trwały zaledwie 15 sekund. Obecnie ich długość może sięgać nawet jednej minuty. Wszystkie relacje natomiast znikają z konta użytkownika 24 godziny po ich opublikowaniu. Relacje mogą mieć formę zarówno filmów, boomerangów (zapętlone klipy), jak i zdjęć. Na każdą relację można nałożyć dodatkową nakładkę w postaci m.in. GIFa, ankiety, pytania, quizu, muzyki. Konkretne relacje można zapisać i prezentować jako stały element profilu, w miejscu tuż nad tablicą z publikacjami.

3. Rolki

Obecnie jedyna forma publikowania filmów na tablicy w aplikacji Instagram. Z przekazem wideo twórcy aplikacji eksperymentowali wielokrotnie i początkowo na Instagram można było wrzucić filmy trwające do 1 minuty w niemal dowolnym formacie. Następnie aplikacja stworzyła dedykowaną filmom zakładkę IGTV. W końcu postawiono na format, który bezbłędnie sprawdza się na Tik Toku, czyli względnie krótkie i dynamiczne Instagram Reels. Co prawda, każdy publikowany film ma charakter typowy dla rolki, natomiast mimo tego Instagram wspiera tworzenie i montowanie dynamicznych filmów, dopasowanych do muzyki wewnątrz aplikacji - podobnie, jak skonstruowane jest to na Tik Toku. Filmy w postaci rolek zbierają największe zasięgi spośród innych środków przekazu na Instagramie. Im bardziej dostosowane są do obecnych trendów, tym większe wyświetlenia generują.

Konto firmowe na Instagramie 

Popularność Instagrama nieustannie wzrasta i aplikacja przyciąga do siebie osoby w naprawdę zróżnicowanym wieku. Coraz częściej zdarza się, że użytkownicy Instagrama zamiast szukać informacji o danej firmie poprzez wyszukiwarkę Google czy na Facebooku, sprawdzają jej konto firmowe na Instagramie. Jeżeli istnieje i prawidłowo funkcjonuje, firma wizerunkowo zyskuje w oczach potencjalnych klientów. 

Podobnie, jak Facebook, Instagram jest miejscem do budowania relacji między użytkownikami. Dzięki możliwości wrzucania relacji, wiele znanych osób (np. aktorów, piosenkarzy) stało się bardziej przyziemnymi dla swoich fanów. Wykorzystywać zaczęły to również marki osobiste, influencerzy oraz większe firmy. Instagram, posiada wiele narzędzi wspierających wchodzenie w różne interakcje z odbiorcą. 

O czym warto pamiętać, prowadząc konto firmowe na Instagramie

Najważniejszą zasadą jest znalezienie balansu pomiędzy zupełnie luźnymi treściami, a poważnym, biznesowym komunikatem. Odbiorcy na Instagramie chcą zobaczyć ludzką twarz marki, ale również jej jakość, stabilność i profesjonalizm. Aby efekt ten osiągnąć, warto wprowadzić w życie kilka poniższych praktyk.

1. Myśl przyszłościowo

Instagram to przyjemność płynąca z estetycznych i spójnych obrazów. Z tego względu warto zadbać o widok siatki postów na Instagramie już na etapie koncepcyjnym. Planując publikacje na kolejny miesiąc przemyśl również czy wrzucone treści mają tworzyć jakiś specyficzny układ grafik. Im bardziej kreatywnie i designersko, tym większa szansa na pozyskanie nowego odbiorcy.

2. Nie dubluj treści

Twoi odbiorcy nie chcą oglądać tego samego na każdym twoim koncie firmowym w mediach społecznościowych. Nawet, jeżeli tematyka publikacji jest zbliżona to dostosuj ją do kanału, w którym ma się znaleźć. Masz do przekazania jakieś merytoryczne wartości? Umieść je na Instagramie w postaci kafelków informacyjnych w tzw. karuzeli, albo stwórz edukacyjną rolkę.

3. Używaj hashtagów

Hashtag to nic innego jak słowo lub wyrażenie pisane bez spacji, związane z publikowaną treścią, poprzedzone znakiem #. Dzięki hashtagom, post na Instagramie może dojść do zupełnie nowej grupy odbiorców, która wcześniej nie znała profilu Twojej firmy. Stosowane hashtagi powinny być związane z działalnością Twojej marki, nawiązywać do tematyki wrzuconego posta i posiadać dużą liczbę użyć. Popularne hashtagi znajdziesz wpisując zapytanie o nie w wyszukiwarce internetowej lub samodzielnie szukając określonych fraz na Instagramie i sprawdzając ich częstotliwość użycia oraz treści, jakie się pod nimi kryją. Pamiętaj - nie kopiuj hashtagów z posta na post, ponieważ algorytm Instagrama może z tego powodu ucinać zasięgi Twoim publikacjom. Dobrym pomysłem natomiast jest stworzenie swojego własnego hashtaga np. #firmaxyz. Zadbaj również o to, aby ilość hashtagów jednego posta nie przekraczała 10 lub 15.

4. Obserwuj innych i wchodź z nimi w interakcje

Na Instagramie jest to łatwiejsze niż gdziekolwiek indziej. Obserwuj firmy i osoby, które potencjalnie mogą stać się Twoimi partnerami biznesowymi lub już nimi są. Reaguj na ich nowe wpisy, komentuj te, które szczególnie Ci się podobają. Dzięki temu zachęcisz inne firmy do kontaktu z Tobą oraz przyciągniesz do siebie ciekawych i liczących się w branży odbiorców.

5. Zachęcaj do dyskusji

Jest to dużo prostsze niż np. na Facebooku. Zawarcie pytania do odbiorców w treści posta na Instagramie może nie być tak skuteczne, jak umieszczenie tego pytania na grafice. Co więcej, tworząc relacje masz wiele możliwości do nawiązania interakcji z odbiorcami. Możesz stworzyć ankietę, quiz, zadać pytanie a nawet poprosić o zadawanie pytań profilowi Twojej firmy. Odpowiedzi możesz udostępniać w kolejnych relacjach lub kontynuować dyskusję w wiadomości prywatnej.

6. Pokaż, że masz dystans

Oczywiście, wszystko zależy od tego, jaki profil działalności ma Twoja marka i czy może pozwolić sobie na odrobinę “luzu” w komunikacji. Jeżeli jednak decydujesz się na prowadzenie profilu na Instagramie to z pewnością należy do tego grona firm. Na Instagramie możesz wrzucać zatem szybkie posty z żartobliwymi treściami, które w pewien sposób nawiązują do Twojej branży. Jesteś firmą IT? Wrzuć programistycznego mema lub post z okazji Dnia Gumowej Kaczki.

7. Daj się bliżej poznać

Wypróbuj publikowanie postów i relacji “zza kulis” np. zdjęć ze wspólnego świętowania sukcesu firmy, filmu z odpakowania ważnej przesyłki. Taka praktyka działa nie tylko w przypadku marek osobistych i influencerów. Twoi odbiorcy chcą wiedzieć kim jesteś Ty, Twoi pracownicy i cała firma. Pokazanie tzw. ludzkiej twarzy swoim klientom pozytywnie wpłynie na zacieśnienie relacji.

8. Spróbuj stworzyć rolkę

Trend na szybkie i dynamiczne filmy cały czas wzrasta, a narzędzia do ich tworzenia są coraz bardziej intuicyjne. Nie oznacza to jednak, że z każdego materiału wideo można stworzyć coś naprawdę atrakcyjnego dla odbiorcy. Spróbuj stworzyć rolkę z targów branżowych i sprawdź czy ten format Ci odpowiada. Jeżeli chcesz na poważnie wejść w przekaz wideo - zatrudnij osoby specjalizujące się w tego rodzaju realizacjach.

9. Pomyśl o influencerach

Poza samym prowadzeniem konta firmowego na platformie Instagram, warto również poszukać w tym kanale dotarcia innych możliwości. Jedną z nich jest znalezienie influencera, który będzie odpowiednim ambasadorem Twojej marki. Przy wyborze takiej osoby zwróć uwagę, czy poza dużą liczbą obserwujących posiada również dużą liczbę reakcji pod postami. Warto zadać sobie pytanie, czy dana osoba, mimo tego, że jest związana z Twoją branżą, kieruje komunikat do osób prywatnych czy firm - istotne jest, jaki rodzaj biznesu prowadzisz - B2B czy B2C.  

10. Śledź trendy

Podobnie, jak w przypadku Facebooka oraz innych kanałów social media, trendy tam panujące zmieniają się w niesamowicie szybkim tempie. Niejednokrotnie Instagram wymaga jeszcze bardziej wnikliwego obserwowania nowości niż Facebook. Aby dobrze prowadzić konto firmowe na Instagramie należy również mocno angażować się w jego życie poprzez profil prywatny.

Reklama na Instagramie

Na Instagramie możesz promować swoje treści tworząc płatne reklamy. Gdy Twoje konto firmowe na Instagramie jest połączone z kontem na Facebooku, ustawianie reklam odbywa się przy pomocy tego samego panelu. Dlatego jeżeli nie masz połączonych obu kont ze sobą, zrób to jak najszybciej. Jednak jeśli z pewnych względów nie posiadasz strony fanpage na Facebooku, ustawianiem reklam musisz zająć się z poziomu Instagrama, w panelu, który ma znacznie mniejsze możliwości.

Reklamy na Instagramie mogą pojawiać się zarówno w relacjach i postach, jak i wśród rolek. W każdej z nich można nakłonić odbiorcę do innego działania - takiego, które przyniesie największe korzyści ze sprzedażowego punktu widzenia.

Aby odpowiednio dobrać rodzaj reklamy oraz grupę jej odbiorców warto zdecydować się na usługę osób profesjonalnie zajmujących się ustawieniem reklam na Instagramie. Tutaj z pomocą przyjdzie agencja reklamowa lub freelancer specjalizujący się w reklamie na Instagramie.

Kiedy warto założyć konto firmowe na Instagramie?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To, z jakich kanałów mediów społecznościowych będzie korzystać firma, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, zależy od wielu aspektów. Przede wszystkim Twoja firma musi mieć zdefiniowaną grupę swoich odbiorców. Poza danymi demograficznymi, należy przeprowadzić pogłębiony research, aby poznać specyfikację grupy, jej zainteresowania, zachowania konsumenckie.

Wybranie Instagrama na jedno ze źródeł dotarcia do odbiorcy powinno być poprzedzone stworzeniem odpowiedniej strategii komunikacji, a wszystkie publikowane treści spójne z nią. Stworzenie takiej strategii najlepiej powierzyć w ręce agencji marketingowej, która również kompleksowo może zająć się obsługą mediów społecznościowych swojego klienta.

  • Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu swoich profili w mediach społecznościowych?
    Wypełnij nasz brief i sprawdź jak możemy pomóc Ci w tym zakresie. 


Tags

instagram, komunikacja, marketing społecznościowy, media społecznościowe, strategia marketingowa


Może również Cię zainteresuje