fbpx

Odkryj tajemnice personalizacji haftem

29 października, 2023
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Odkryj tajemnice personalizacji haftem

Elegancki, subtelny, trwały - to określenia, które najczęściej kojarzą nam się ze znakowaniem w postaci haftu. Ten sposób personalizowania tekstyliów postrzegany jest jako ekskluzywny, wybierany dla wyjątkowych upominków na specjalne okazje. Ze względu na swoją wysoką wytrzymałość, wykorzystywany jest również np. do znakowania odzieży roboczej. Mimo, że często nie mamy problemu w odróżnieniu haftu od innych metod znakowania, to niejednokrotnie nie mamy świadomości, z jakim rodzajem haftu mamy do czynienia w konkretnych przypadkach. Dzisiaj pomożemy Ci zagłębić się w zagadnienie haftu komputerowego i przedstawić różnice między jego poszczególnymi typami.

Na czym polega haft komputerowy?

Tak, jak już wspominaliśmy opisując najbardziej popularne metody znakowania wykorzystywane w reklamie, haft polega na wyszywaniu wzorów na materiale przy użyciu różnego rodzaju nici. Na skalę przemysłową hafty wykonywane są przez zaprogramowane komputerowo maszyny zwane hafciarkami. W zależności od zaawansowania urządzenia, hafciarka może być jedno- lub nawet kilkunastu igłowa. Im większa liczba igieł w urządzeniu, tym większe możliwości w zakresie tworzenia kolorowych i złożonych haftów. 

Aby zachować strukturę materiału haftowanego i zapobiec wszelkim zniekształceniom, na jego wewnętrznej stronie używa się flizeliny jako podkładu do haftowania. Użycie takiego materiału gwarantuje odpowiednią sztywność i trwałość haftu, jak również zwiększoną wytrzymałość na deformację w praniu. Istnieje jednak pewne ograniczenie, w postaci grubości materiału haftowanego - aby nie doszło do wygięć oraz tworzenia się dziur w miejscu haftowania, należy wybierać tekstylia o grubości materiału wyższej niż 190 g/m2.

Haft bezpośredni i haft pośredni - na czym polega różnica?

Być może już wcześniej spotkałeś się z określeniami “haft bezpośredni” oraz “haft pośredni”. Wbrew pozorom nie są to jedyne rodzaje haftu, a raczej podstawowe dwie grupy, na które możemy podzielić tę metodę znakowania.

Czym jest haft bezpośredni?

Haft bezpośredni to rodzaj haftu, który bez wątpienia większości z nas przychodzi na myśl w pierwszej kolejności. Polega na wyhaftowaniu wzoru bezpośrednio na materiale produktu, który chcemy oznakować. Jest to najbardziej klasyczny wariant haftu.

Czym jest haft pośredni?

Haft pośredni natomiast jest wykonywany na podłożu będącym nośnikiem haftu, tworząc tym samym  dobrze nam znaną naszywkę. Dlaczego jednak nazywa się ją haftem pośrednim? Odpowiedź jest prosta - każdy haft pośredni jest naszywką, natomiast nie każda naszywka jest haftem pośrednim. Mimo tego, że naszywki kojarzą się głównie z wyszytym wzorem na kawałku materiału, to jednak posiadają one wiele różnych rodzajów np. naszywki z nadrukiem czy elastomerowe*

Czym są naszywki elastomerowe?

Naszywki elastomerowe to tzw. naszywki gumowe. Zrobione są z elastomerów, czyli tworzyw charakteryzujących się możliwością odwracalnej deformacji kształtu. Elastomery stanowią szerszą grupę niż same gumy.

Aby poznać wszystkie rodzaje naszywek przeczytaj nasz artykuł.

Haft płaski 2D

Haft płaski, zwany również tradycyjnym, to jeden z najczęściej wybieranych rodzajów haftu. Jest wyszywany bezpośrednio na tkaninie znakowanej, która umieszczona jest na ramie haftowej. Na skutek tego procesu powstają precyzyjne płaskie wzory - ich mała, charakterystyczna dla haftu wypukłość, jest skutkiem dużego zagęszczenia nici w miejscu haftowania. Haft płaski umożliwia stworzenie znakowania wielokolorowego, które jest trwałe i odporne na spieranie oraz zachowuje odpowiednią elastyczność materiału.

Haft 3D

Rodzaj haftu wypukłego o trójwymiarowej strukturze. Efekt ten uzyskuje się poprzez wypełnienie wnętrza haftu specjalną pianką hafciarską. Tak, jak w przypadku haftu płaskiego, materiał haftowany jest naciągnięty na ramę, a wzór powstaje poprzez przeszywanie nici przez materiał. Różnica polega na tym, że w centrum haftowania znajduje się wspomniane wypełnienie, które jest zaszywane nićmi przez hafciarkę.

Haft łączony - 2D oraz 3D 

Połączenie dwóch powyżej opisanych haftów pozwala na uzyskanie unikatowego efektu przestrzennego. Haft płaski charakteryzuje się tym, że wszystkie elementy wzoru wszywane są na tkaninie na tej samej wysokości. Haft wypukły natomiast obejmuje przestrzeń wyraźnie wystającą poza płaszczyznę materiału haftowanego. Połączenie płaskich i wypukłych elementów pozwala tworzyć rozmaite kompozycje np. logo lub sam sygnet marki o wypukłych krawędziach i płaskim wypełnieniu. Decydując się na to połączenie możesz wyróżnić poszczególne, kluczowe dla Ciebie elementy haftu poprzez naszycie ich w wersji wypukłej. 

Haft pętelkowy

Haft zwany również haftem chenille lub “szenilką”, podobnie jak haft 3D, daje wielowymiarowy efekt. Dzieje się tak za sprawą użytej do wykonania haftu włóczki, która ze względu na grubszą strukturę niż klasyczne nici hafciarskie, tworzy lekko wypukłą powierzchnię. Ponadto, haft pętelkowy możemy podzielić na 2 rodzaje:

Pętelki (tzw. haft boucle)

Haft możliwy do wykonania na różnej wysokości. Włóczka tworzy charakterystyczne pętelki, dzięki którym efekt końcowy przypomina miękkie w dotyku ręczniki frotte.

Łańcuszek

Haft o płaskiej strukturze, natomiast wyraźnie grubszej niż klasyczny haft płaski. Często łączony jest z pętelką w projektach, w których pętelka stanowi wypełnienie wzoru, a łańcuszek wykańcza jego brzegi.

Co personalizować za pomocą haftu?

Metoda znakowania jaką jest haft to naprawdę uniwersalny sposób personalizowania odzieży. Sprawdzi się na każdej tkaninie o odpowiedniej grubości materiału oraz na różne okazje. Zaczynając od czapek, wśród elementów garderoby, które możemy haftować znajdują się również koszulki, koszule, koszulki polo, bluzy czy nawet polary. Dodatkowo, haft to dobry sposób na oznakowanie akcesoriów tkaninowych takich jak torby, ręczniki czy koce.

Odzież firmowa

T-shirty, koszule czy bluzy - wszystkie te elementy garderoby będą dobrze prezentować się jako ubrania firmowe oznakowane przy użyciu haftu. Możesz pójść krok dalej i zamówić dla swojego teamu kolorowe czapki z daszkiem znakowane haftem.

Odzież robocza

Ze względu na dużą trwałość haftu, chętnie wykorzystywany jest do znakowania odzieży roboczej. Pracownicy hal, zakładów produkcyjnych czy firm ochroniarskich najczęściej korzystają z ubrań znakowych haftem.

Eleganckie upominki dla klientów

Ręczniki z inicjałami, koc z dedykacją czy torba z logiem marki - są to wyjątkowe prezenty na wyjątkowe okazje, w których najlepiej sprawdzi się znakowanie przy pomocy haftu.

Czy haft jest drogi?

Na koszt haftu wpływa wiele różnych czynników, co wynika ze skomplikowania całego procesu haftowania. Nowy, niewykonywany wcześniej przez daną maszynę projekt haftu, każdorazowo musi być wgrany w program, aby hafciarka mogła go dobrze odwzorować. Rodzi to kilka kwestii, w których poszczególne niuanse wpływają na cenę haftu. 

Do czynników, które rzutują na wzrost ceny haftu możemy zaliczyć:

  • nakład zamówienia - im większy, tym niższy koszt jednej znakowanej sztuki - ze względu na potrzebę kalibrowania maszyn przed wykonaniem każdego nowego wzoru, haftowanie pojedynczych egzemplarzy często jest nieopłacalne, wzoru, haftowanie pojedynczych egzemplarzy często jest nieopłacalne,
  • wielkość haftu - pole powierzchni znakowania określa ilość potrzebnych ściegów - im jest ich więcej tym wyższa cena znakowania,
  • rodzaj nici - wyższą ceną będą charakteryzować się nici złote, srebrne oraz wszystkie metalizowane,
  • złożoność projektu - im więcej pojedynczych, oddalonych od siebie elementów w logo czy innym wzorze do wyhaftowania, tym wyższy koszt haftu oraz dłuższy czas oczekiwania - każdy fragment wzoru wymaga wówczas ponownego kalibrowania hafciarki i kilkukrotnego wkuwania się igłą w materiał w nowym miejscu.

Oszacowanie kosztu wykonania konkretnego haftu w określonym nakładzie zamówienia jest możliwe jedynie wtedy, gdy znamy wszystkie istotne informacje dotyczące potrzeb klienta. Z pewnością w przypadku małej liczby sztuk przedmiotów znakowanych lepszym sposobem znakowania będzie nadruk. Jeżeli jednak planujesz oznakowanie swojej odzieży firmowej za pomocą haftu skontaktuj się z nami, a my przygotujemy dla Ciebie wycenę zamówienia dostosowanego do Twoich potrzeb. Na Twoje życzenie opracujemy również alternatywę oferty w postaci wyceny tego samego zamówienia, ale ze znakowaniem w postaci nadruku różnymi technikami.

Prześlij nam swój pomysł na haft, na jakim przedmiocie chciałbyś go umieścić oraz podaj liczbę sztuk, a my wszystko dla Ciebie wycenimy i zrealizujemy.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Jaki typ haftu Cię interesuje?*
0 of 500
Na jakim przedmiocie chciałbyś umieścić haft?*
Ile sztuk przedmiotów chciałbyś oznakować?*
Wyślij nam do 5 plików zawierających Twoje inspiracje i pomysły na haft*
PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ PLIKI TUTAJ

- lub -
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania treści marketingowych oraz informacji handlowych, w tym o promocjach i ofertach specjalnych firmy EBLIS B&L Edyta Lisowska.*
Oświadczam, że zapoznałem/am się z informacjami o Administratorze danych oraz zasadami przetwarzania danych osobowych opisanymi w Polityce Prywatności.*

Tags

gadżety reklamowe, metody znakownaia, personalizacja, upominki reklamowe


Może również Cię zainteresuje