fbpx

Jak wielkie znaczenie ma kolor Twojej Marki?

20 lutego, 2023
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak wielkie znaczenie ma kolor Twojej Marki?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wiele treści niesie ze sobą kolor używany w komunikacji wizualnej Twojej marki? Mózg człowieka działa w oparciu o konkretne, zakorzenione w świadomości i podświadomości schematy. Proces myślenia i zapamiętywania opiera się na łączeniu faktów, skojarzeń i symboli. To samo możemy powiedzieć o odbiorze przez nas kolorów, w zależności od miejsca i kontekstu. Jeżeli dotyczą one Twojej firmy to także niosą ze sobą znaczenie, które bardziej lub mniej świadomie zostaje postrzegane przez odbiorców.

Spis treści

Kolor i jego marketingowe oblicze

Psychologia kolorów, tak samo jak w życiu codziennym działa również w biznesie. Nie bez powodu część firm o tym samym profilu działalności albo poruszających się w tej samej branży, identyfikuje się za pomocą zbliżonych barw.

Wybór koloru marki musi zatem być przemyślany i oddawać charakter marki. Warto zastanowić się, jakie emocje chcemy wzbudzać i jaki przekaz komunikować. Kolor, z którym identyfikuje się marka buduje jej świadomość, wpływa na decyzje zakupowe oraz opinie wśród klientów. Bardzo często to właśnie połączenie logotypu z jego kolorem wpływa na ogólny wizerunek marki.

Znaczenie kolorów oraz ich rola

Jak już wiemy, każdy kolor ma swoją symbolikę i wzbudza określone emocje, co też przekłada się na jego popularność. Według analizy agencji komunikacji wizualnej Column Five Media, przeprowadzonej na podstawie identyfikacji wizualnej 100 marek o największej wartości na świecie, okazało się, że najpowszechniejszymi barwami są niebieski, czerwony, czarny (wliczając w to odcienie szarości) oraz żółty.

Symbolika i znaczenie wybranych kolorów

Niebieski

Jest to jeden z najbardziej neutralnych, nie wzbudzających emocji kolorów. Dzięki temu jego zastosowanie w identyfikacji wizualnej często jest bardzo uniwersalne. Neutralny niebieski zwiększa poczucie pewności i zaufania wobec marki. Z tego względu często bywa wybierany przez firmy świadczące usługi ubezpieczeniowe lub finansowe np. PZU, PKO BP czy Aviva.

Co więcej, niebieski to kolor, który poprawia produktywność i ułatwia skupienie. Może właśnie dzięki temu upodobały sobie go marki tworzące kanały mediów społecznościowych, a w tym: Facebook, Twitter, LinkedIn oraz firmy związane ze środowiskiem Internetu i technologii: Skype, WordPress, Intel. Wszystkie te marki chcą, abyśmy skupili swoją uwagę i spędzili więcej czasu przeglądając ich strony.

Warto pamiętać, że kolor niebieski zmniejsza apetyt, dlatego nie powinien być wykorzystywany przy reklamowaniu żywności. Jako kolor budzący zaufanie może sprawdzić się wszędzie tam, gdzie marki chcą zaufanie klienta uzyskać np. Lot, Volkswagen, Ford, Eblis B&L.

Czerwony

Jest jednym z najczęściej wykorzystywanych kolorów w marketingu. Najbardziej widoczny i stymulujący do działania – często używany do zwrócenia na siebie uwagi. Symbolizuje pasję, energię, miłość, wigor i siłę. Także życie oraz emocje – często skrajne i sprzeczne. Ciemny odcień czerwieni (burgund) kojarzy się z monarchiami i rządami.

W designie wszystko, co czerwone „wyjdzie na wierzch”, a w odpowiednim kontekście zmusi do podjęcia szybkiej decyzji. Właśnie dlatego zwykle używamy go jako dodatków, np. napisy: wyprzedaż, promocja! Czerwony kolor ma duży wpływ na umysł kupującego, ale jeśli jest niewłaściwie używany może wywołać negatywne odczucia z racji swojego dominującego charakteru.

Co ciekawe, barwa czerwona ma dłuższy zakres fali światła niż barwa niebieska, przez co ludzki mózg zużywa więcej energii do jej przetworzenia. Efektem tego jest przyspieszone tętno oraz często pobudzenie apetytu, dlatego ten kolor można często spotkać w identyfikacji wizualnej najpopularniejszych fast-foodów na świecie.

Kolor czerwony nie towarzyszy jedynie firmom produkującym jedzenie, czy restauracjom. W swoim logo oraz identyfikacji wizualnej decydują się na niego również te marki, które chcą w prosty sposób zwrócić na siebie uwagę, na przykład sieć sklepów Media Markt.

Czarny

Zdecydowanie najbardziej elegancki kolor spośród wszystkich. Kojarzy się z inteligencją oraz profesjonalizmem. Reprezentuje zdyscyplinowanie, siłę i niezależność. Często wybierany przez marki luksusowe, oferujące produkty i usługi w wyższych cenach np. Chanel, Ryłko, Dior, Lexus czy Vistula.

Ponadczasowość koloru czarnego i jego uniwersalność oraz klasa sprawiają, że często wykorzystywany jest przez sportowe marki odzieżowe np. Adidas czy Nike oraz inne firmy związane z modą i lifestylem m.in. Empik, Reserved, Zara.

Żółty

Żółty może budzić wiele emocji i skojarzeń. Z jednej strony jest kolorem słońca, ciepła i radości, z drugiej jego wyjątkowa intensywność sprawia, że podobnie jak czerwony często jest używany do zwrócenia uwagi. Nie należy go nadużywać, ponieważ jako kolor z najjaśniejszym widzialnym spektrum męczy wzrok.

Kolor żółty również pobudza apetyt, dlatego w połączeniu z czerwienią świetnie sprawdza się w identyfikacji wizualnej firm takich jak McDonald’s i Chupa Chups. Przeciwieństwie do czerwieni nie jest tak agresywny, a z racji skojarzeń z ciepłem, słońcem i latem postrzegany jest jako pozytywny i energetyczny. Najlepszym przykładem takiego wykorzystania jest marka Snapchat.

Pomarańczowy

Łączy w sobie cechy żółtego i czerwonego. Podobnie jak one skutecznie pobudza, ale charakteryzuje się mniejszą wyrazistością, dzięki temu nie jest tak nachalny w odbiorze. Kojarzy się z ciepłem, aktywnością oraz młodością i witalnością.

Firmy często decydują się na ten kolor w swoim logo, są to m.in. Allegro, Orange, CCC, Fanta. Pomarańczowy, dzięki swojej lekkości, która odróżnia go od czerwieni i żółci, może świetnie sprawdzić się w branżach, które chcą łączyć w sobie profesjonalizm z zabawą i kreatywnością np. branża reklamowa.

Różowy

Kolor kojarzony przede wszystkim z dziewczęcością, reprezentuje wdzięk i czułość. Łączy się z tym, co urocze, dziecięce i małe. Im bardziej nasycona jego barwa, tym bliżej mu do koloru ostrzegawczego. Natomiast jasne odcienie różu mają działanie uspokajające.

Różowe logo posiadają marki, które swoje produkty i usługi kierują do kobiet oraz do dziewczynek np. Cosmopolitan, Barbie, Hebe. Jednak nie jest to regułą – sieć komórkowa T-mobile wykorzystuje wariant magenta w celu wyróżnienia się spośród pozostałych, bardziej stonowanych barw.

Fioletowy

Fiolet to kolor symbolizujący głębie i tajemniczość, kojarzony z bogactwem i luksusem. Przed popularyzacją chemicznych barwinków uzyskanie barwy fioletowej było dużym wyzwaniem, dlatego na tę barwę mogli pozwolić sobie jedynie najzamożniejsi monarchowie, szlachta, czy duchowieństwo.

Dodatkowo kolor fioletowy reprezentuje mądrość i wyobraźnie, dlatego nic dziwnego, że wybrały go firmy takie jak: Play, Yahoo, czy Milka. Odcienie fioletu znajdziemy również w logo aplikacji Instagram.

Zielony

Zielony to kolor bezpośrednio łączony z naturą, kojarzący się ze zdrowiem i życiem. Wykorzystują go marki, które związane są z przyrodą, ekologią, zdrową żywnością np. Greenpeace, Animal Planet, Tymbark.

Ten kolor stymuluje dobry nastrój i pomaga się zrelaksować, dlatego firmy chętnie się na niego decydują. Marka Spotify używa jeszcze jaśniejszego wariantu koloru zielonego, tym samym nadając mu więcej zabawy i radości.

Biały

Najbardziej szlachetny kolor, utożsamiany z boskością, czystością. Symbolizuje początek i wiąże się z doskonałością, prostotą. Ze względu na te cechy, często wybierany jest przez firmy, które chcą być kojarzone z nowoczesnością np. Apple.

Często kolor biały w logo koresponduje z kolorem czarnym, który stanowi jego tło. Na takie rozwiązanie zdecydowały się takie marki jak m.in. Vistula czy Empik.

Obecnie wiele firm decyduje się na uproszczenie swoich systemów identyfikacji wizualnej opierając się na kontraście bieli i czerni. Dzięki temu logo firmy jest niezwykle uniwersalne.

Warto pamiętać, że psychologia kolorów i ich odbioru różni się w zależności od kultury, dlatego, zanim zdecydujemy się na ekspansję na rynki zagraniczne, warto wcześniej sprawdzić, czy któryś z elementów naszej identyfikacji wizualnej przywołuje niepożądane skojarzenia. Na przykład biel potrafi być zgubnym rozwiązaniem na niektórych rynkach zagranicznych, szczególnie w Azji, gdzie w części krajów jest kojarzona ze śmiercią.

Symbolika kolorów a kolor danej branży

Poznanie znaczenia poszczególnych kolorów to podstawa do skonfrontowania tego z działalnością firmy. Należy zastanowić się co firmę wyróżnia i który z kolorów będzie najlepiej oddawał te cechy. Jednak nie jest to jedyna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę.

Ważnym zagadnieniem jest zdefiniowanie kolorów, jakie powszechnie panują w danej branży. Przykładowo – barwy, które wyjątkowo kojarzą się z branżą medyczną to przede wszystkim zieleń lub odcienie niebieskiego. Natomiast restauracje fast-food niejednokrotnie przynoszą nam na myśl kolor czerwony. Takie podążanie za kolorem kojarzonym z konkretną branżą jest jak najlepszym posunięciem, ponieważ odbiorcy, którzy dostrzegają nasz logotyp, są w stanie szybko skojarzyć z jaką firmą i jakim typem działalności mają do czynienia.

Ma to też jednak swoje minusy. Decydując się na kolory kojarzone z daną branżą można narazić się na ryzyko tzw. “zgubienia się w tłumie”. Kolejna firma ubezpieczeniowa z niebieskim logiem raczej niczym się nie wyróżni przy pierwszym kontakcie. Chcąc być zauważonym spośród konkurencji, warto rozważyć kolory wcześniej niespotykane w identyfikacjach wizualnych firm o określonym profilu działalności lub wybrać nietypowy odcień. Tutaj jednak należy być ostrożnym i poprawnie kierować się znaczeniem kolorystyki – wybranie koloru różowego dla kancelarii prawnej może nie być najlepszym ruchem.

Jak wybrać odpowiedni kolor?

Po przeczytaniu tego artykułu pewnie zastanawiasz się, jak to wszystko samemu ogarnąć? Który kolor najlepiej sprawdzi się w Twojej identyfkacji wizualnej? W jakim kierunku projektowym powinieneś działać? Nie musisz samodzelnie podejmować żadnych decyzji. Jeżeli planujesz odświeżenie lub stworzenie identyfikacji wizualnej od nowa, postaw na współpracę ze specjalistami.

Odpowiedz sobie na pytania, jaki przekaz ma nieść Twoja marka oraz z czym chciałbyś, aby się kojarzyła, a następnie dokładnie wypełnij nasz brief, a my postaramy się Ci pomóc.


Tags

kolor, kolor marki, psychologia koloru, symbolika kolorów, znaczenie kolorów


Może również Cię zainteresuje