fbpx

Czym jest RTM, czyli Real Time Marketing?

19 kwietnia, 2023
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest RTM, czyli Real Time Marketing?

Jak jeden zabawny post może przynieść boom w komentarzach i reakcjach? Zastosowanie Real Time Marketingu może przynieść wiele korzyści dla firmy, jednakże, aby wykorzystać potencjał Real Time Marketingu, musimy być przygotowani do szybkiej reakcji i elastyczności w naszych działaniach marketingowych. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czym jest Real Time Marketing.

Spis treści:

Co to jest RTM i jak działa?

Real Time Marketing (w skrócie RTM), to typ strategii marketingowej, której założeniem jest wykorzystanie bieżących wydarzeń lub trendów do szybkiego i skutecznego dotarcia do klientów. Celem RTM jest zwiększenie zasięgu i efektywności kampanii marketingowych poprzez dostarczanie treści w odpowiednim czasie.

Początków RTM można upatrywać już w XX wieku, a to za sprawą działań reklamowych będących reakcją na bieżące wydarzenia ze świata sportu i polityki. Jednakże rozpowszechnienie Internetu i przede wszystkim mediów społecznościowych dały początek realnym działaniom RTM. Dzięki przyjęciu strategii opartej o Real Time Marketing, marketingowcy mogą wykorzystać zasięgi wykreowane przez popularne trendy, tematy lub wydarzenia do promocji swoich marek, produktów lub usług.

Jakie korzyści przynosi RTM firmom?

RTM ma wiele zalet. Po pierwsze, pozwala na szybką reakcję na bieżące aktualności, co zwiększa szanse na dotarcie do klientów w czasie rzeczywistym dzięki wykorzystaniu popularności danego tematu. Po drugie, umożliwia dostarczanie treści, które są istotne dla Twoich odbiorców w odpowiednim czasie, co zwiększa skuteczność kampanii marketingowych. Po trzecie, dzięki popularności oraz zasięgowi, który został osiągnięty przez dany temat, rozpromowanie własnych treści może odbywać się bez konieczności przeznaczenia pokaźnych środków na prowadzenie płatnych działań promocyjnych. Po czwarte, pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, która jest na bieżąco z trendami i aktywnie uczestniczy w życiu społecznym.

Jak wdrożyć strategię RTM?

Wdrożenie strategii RTM wymaga od firm stałego monitorowania bieżących wydarzeń i trendów, a także szybkiej reakcji na nie. W tym celu wiele firm korzysta z narzędzi monitorujących media społecznościowe i serwisy internetowe, które umożliwiają śledzenie w czasie popularności tematów i wydarzeń. Na samym początku dla sprawdzenia, czy RTM przyniesie pożądane efekty, można korzystać z darmowych rozwiązań do monitorowania mediów jak Google Trends, Google News, sekcje “Najpopularniejsze dla Ciebie” na Twitterze, a także śledzić najpopularniejsze hashtagi na Instagramie. Warto jednak pamiętać, że RTM wymaga również od firmy kreatywności, elastyczności i umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, dlatego prowadzenie działań reklamowych z wykorzystaniem trendów i bieżących wydarzeń musi wynikać z pomysłowości, a nie tworzenia treści “na siłę”. Nietrafione wykorzystanie RTM przyniesie więcej szkody niż korzyści.

Przykłady Real Time Marketing

Inpost – wykorzystanie popularności gry Hogwarts Legacy

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez InPost (@inpostpl)


Marketerzy marki w Inpost 11 lutego opublikowali post nawiązujący do bardzo dobrze przyjętej przez społeczność i recenzentów gry Hogwarts Legacy. W swoim poście wykorzystali hasło “Paczka Dziedzica” oraz zdjęcie z atrybutami pierwszorocznego ucznia szkoły magii Hogwart. Powyższy post jest dobrym przykładem skutecznych działań RTM, ponieważ: 

    • Treść posta nawiązuje do działalności firmy poprzez hasło “Paczka Dziedzica”.
    • Post został opublikowany kilka godzin po oficjalnej premierze gry.
    • Sama gra jest wysoce rozpoznawalna, a to za sprawą popularnego uniwersum Harrego Pottera.

Powyższe składowe przełożyły się na 2592 polubienia, czyli o ponad 1400 więcej, niż wynosi średnia polubień dla publikacji na profilu instagramowym Inpost w Lutym 2023.

McDonald’s Polska – wykorzystanie popularnego święta w celach promocyjnych

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez McDonald’s Polska (@mamsmakanamaka)


Dział marketingu McDonald’s Polska poszedł o krok dalej w kreacji i realizacji strategii marketingowej, a to za sprawą akcji promocyjnej burgera Drwal, będącej jedną z najbardziej rozpoznawalnych sezonowych kanapek oferowanych rokrocznie w McDonald’s.

Kanapka była dostępna od końca listopada 2022 do 14 lutego 2023, co postanowili wykorzystać marketerzy McDonald’s – przez cały okres obowiązywania sezonowej oferty skoncentrowali się na humorystycznych treściach, tworząc autorskie memy lub nawiązując do tych najbardziej znanych. Kulminacją działań reklamowych był 14 lutego, czyli nie tylko ostatni dzień, w którym klienci mogli zakupić kanapkę Drwala, ale także coroczne święto Walentynek. Stworzenie mema “Ostatnia randka z Drwalem > Moja potencjalna walentynka” jest modelowym przykładem wykorzystania motywu mainstreamowego święta do potrzeb działań promocyjnych.

Citroen Polska – przykład wykorzystania internetowego virala w działaniach RTM


Virale, memy, posty zwykłych użytkowników również można wykorzystać w ramach realizacji strategii RTM. Jednym z przykładów takiej reakcji są publikacje na temat “Instrybutora”. 

O co chodzi z instrybutorem?

W marcu 2021 roku dwóch policjantów starało się zatrzymać kierowcę samochodu, który w pewnym momencie wjechał w budynek stacji benzynowej. Świadkowie zdarzenia usiłując pomóc, nawoływali do policjantów by strzelili w opony pojazdu, przy czym jeden z nich ostrzegająco krzyknął: “W instrybutor nie strzel człowieku!”

Citroen, podobnie jak Inpost, postanowił wykorzystać połączenie panującego trendu z promocją własnych produktów. Jako marketerzy powinniśmy zwracać szczególną uwagę na virale wykreowane przez internetowe społeczności, właśnie tak jak “Instrybutor”. Dzięki temu dystans pomiędzy marką, a jej internetowymi odbiorcami natychmiastowo maleje, przy wprost proporcjonalnym zwiększeniu szans na podjęcie dodatkowych interakcji między użytkownikami za pośrednictwem komentarzy i repostów. W takiej sytuacji mamy do czynienia z mechanizmem “Patrzcie, oni śmieją się z tego co my”, co w dalszej perspektywie i przy obraniu odpowiedniej strategii może wpłynąć na zbudowanie wiernej społeczności wokół marki, która z własnej inicjatywy będzie tworzyć memy, virale związane z naszą marką.

Podsumowanie – RTM jako skuteczna strategia marketingowa

RTM może być skuteczną strategią marketingową, jednak wymaga od firm nie tylko szybkości, ale także umiejętności kreatywnego wykorzystania bieżących wydarzeń i trendów. Dlatego, przed wdrożeniem strategii RTM, warto dobrze przemyśleć jej zalety i wady oraz zastanowić się, czy pasuje do specyfiki działalności firmy.


Tags

facebook, instagram, komunikacja, marketing, monitorowanie mediów, RTM, social media


Może również Cię zainteresuje