fbpx

Z czego składa się logo i jak je zaprojektować?

6 lutego, 2023
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Z czego składa się logo i jak je zaprojektować?

Logo to pierwszy komunikat, jaki wysyłasz światu na temat swojej marki. Może być minimalistyczne i proste lub bardziej rozbudowane. Najważniejsze jednak, by oddawało charakter marki i obrazowało przekaz, jaki niesie ona za sobą. Logo, jak nic innego, zapada w pamięć i mówi więcej niż tysiące słów. Kto z nas nie kojarzy nadgryzionego jabłka lub dwóch żółtych łuków tworzących literę M?

Spis treści:

Gdy patrzymy na logo odbieramy je jako całość i nie zastanawiamy się nad jego elementami. Można jednak jego budowę rozłożyć na części pierwsze – te autonomiczne oraz te nierozerwalne. Tak, jak w każdym projekcie graficznym kluczem jest kreatywny pomysł. Koncepcja na logo musi być przemyślana, poparta głębokim researchem na temat trendów, konkurencji oraz przede wszystkim działalności marki. Projekt, który będzie łatwo zapamiętywany i odróżni markę od innych firm na rynku to podstawa.

Logo składa się z sygnetu, logotypu i tagline, czyli sloganu reklamowego

Przykład budowy logo

Co to jest sygnet i logotyp

Pierwszym elementem logo jest sygnet, czyli znak graficzny, który składa się wyłącznie z obrazowego przekazu – nie posiada nazwy marki, ani żadnego sloganu. Często zdarza się, że firmy decydują się, aby jedynie sygnet stanowił logo – z taką sytuacją mamy do czynienia np. w logo Apple. Kolejną częścią logo jest logotyp, czyli graficzne przedstawienie nazwy firmy. I tutaj również zdarzają się przypadki, w których marka decyduje się używać logotypu jako jedynej części logo np. Coca-Cola czy Pepco. W większości przypadków jednak logo składa się z dwóch komponentów – sygnetu i logotypu. Oba wspomniane elementy mogą występować razem, jako nierozerwalne części logo lub osobno, jak niezależne od siebie podzespoły.

Tagline, czyli slogan reklamowy

Poza sygnetem oraz logotypem firmy mogą umieścić w swoim logo tagline, czyli slogan reklamowy, który na stałe towarzyszy marce. Takie hasło może występować zawsze lub tylko w części materiałach reklamowych. Przykładem firmy, która posiada powszechnie kojarzony przez odbiorców tagline jest Nike ze swoim „Just do it”. Innym bardzo znanym sloganem jest słynne “I’m lovin’ it”, które większość z nas od razu kojarzy z firmą McDonald’s.

Jak dobrać kolory logo

Przy projektowaniu logo należy również określić jego kolorystykę i ewentualne dopuszczalne zmiany koloru. Ten etap jest niezwykle ważny, aby zachować spójność wyglądu logo w wielu różnych kanałach dotarcia do klienta. Możemy zdecydować, aby nasze logo występowało zawsze w jednym kolorze lub stworzyć kilka opcji kolorystycznych, poza które nie będziemy mogli wychodzić.

Nawet najlepiej zaprojektowane logo doczeka swojego kresu. Często nie wynika to ze złej jego kompozycji czy pomysłu, a właśnie z trendów, które zmieniają się w świecie projektowania. Gdy zaczynasz czuć, że Twoje logo zestarzało się i coraz bardziej kojarzy się z okresem sprzed dziesięciu lat niż z teraźniejszością to czas, aby coś zmienić. Dobrym tego wyznacznikiem jest również sytuacja, w której zauważasz, że logo przestało być atrakcyjne nie tylko dla Ciebie, ale również dla Twoich klientów.

Czym jest rebranding?

Rebranding to proces odświeżenia lub kompleksowej redefinicji elementów składowych danej marki. Może dotyczyć zarówno identyfikacji wizualnej, oferowanych produktów, jak i całkowitej zmiany profilu działalności. W omawianym przez nas przypadku ograniczymy się do logo, które z pewnych przyczyn może wymagać odświeżenia, a w skrajnych przypadkach zaprojektowania od nowa. Nie istnieje uniwersalny wyznacznik, po ilu latach należy rozważyć zmiany wizualne, jednakże są pewne symptomy, które mogą wskazywać, że nasza marka tego potrzebuje.

Gdy logo jest mało użyteczne

Ważnym argumentem do zmiany logo jest jego mała użyteczność. W momencie, w którym logo nie prezentuje się tak samo dobrze we wszystkich formach prowadzonej komunikacji – internetowej i tej związanej z drukowaniem materiałów promocyjnych. Dobre logo powinno być praktyczne i nie sprawiać problemów np. w razie konieczności personalizacji gadżetów reklamowych.

Gdy logo jest przestarzałe

Argumentem nie do podważenia w kontekście odświeżenia logo jest badanie rynku i konkurencji. Jeżeli logo firmy konkurencyjnej prezentuje się korzystniej, przyciąga uwagę, jest bardziej nowoczesne niż nasze, to nie ma na co czekać. Pomimo obawy przed zmianą należy sobie uświadomić, że nasz biznes również powinien iść z duchem czasu. Oczywiście nie bez znaczenia jest tutaj grupa docelowa – jeżeli naszym klientem są osoby młode, zmiana jest jak najbardziej wskazana.

Gdy chcemy trafić do nowego grona odbiorców

Ostatnim i chyba najbardziej pozytywnym powodem do modyfikacji logo są zmiany. Zmiany związane z naszą firmą i jej działalnością. Być może Twoja firma poszerzyła zakres oferty, weszła na zagraniczny rynek, albo zdecydowała się na zmianę sposobu komunikacji. Jest to najlepszy moment, aby odświeżyć cały wizerunek firmy, a zmiana logo jest jednym z etapów tych działań. Nowe logo często oznacza nowy początek – pokazuje, że nasza firma się rozwija.

Zagadnienie związane z tworzeniem logo jest bardzo obszerne. Jeśli jednak Ty i Twoja firma wciąż zmagacie się ze stworzeniem atrakcyjnego logo, a starania te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, nie bój się prosić o pomoc. Agencje reklamowe – a w tym nasza – wśród wielu swoich obszarów działalności specjalizują się również w tworzeniu logo oraz całej identyfikacji wizualnej. 

Przedstaw nam swoje oczekiwanie i wypełnij brief, który pomoże nam wspólnie określić kierunek działania oraz stworzyć Twoje niepowtarzalne logo. 


Tags

logo, logotyp, projektowanie logo, rebranding, sygnet, tagline


Może również Cię zainteresuje